Pages

1 December 2011

Pulau Pangkor

Sempena dengan cuti sekolah yg panjang ni,, sy nak menyibukkan diri memberi cadangan utk kita semua pegi cuti2 malaysia...ehe,,
dan....antara tempat yg best d Malaysia ni of "court  mamoth" course lah Pulau Pangkor!!!!! ecececeee :p

view dari atas (silap ambil posisi) :p




Melewati panorama indah sepanjang jalan menuju Pangkor Island Beach Resort yang terletak di Teluk Belanga melalui Teluk Nipah dan Teluk Penyun,,dengan iringan pepohon kelapa dan beringin seakan-akan melambai-lambai menyambut kedatangan saya ke pulau yang terkenal di negeri Perak ini...

pantai pasir bogak





Biarpun cuaca agak terik, keinginan untuk bersama-sama merakam keindahan pulau mendorong saya untuk tidak melepaskan peluang menjelajah pulau pelancongan hebat ini.


Dikelilingi hutan simpan tropika seluas 73 ekar yang masih tidak terusik, ia turut menampilkan koleksi hidupan laut dan tumbuhan darat eksotik yang mengagumkan.

kat blakang ni ada cerun bukit dan hutan tebal
 
Hamparan pasir memutih sepanjang 1.2 kilometer dangan perspektif lebih terbuka membentuk landskap muka bumi utama kawasan ni...so nive view!!!!




APA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG
PULAU PANGKOR
  • Pulau Pangkor adalah sebahagian daripada gugusan kepulauan negeri Perak di pantai barat semenanjung Malaysia.
  • Keluasanya menjangkau sehingga 8 kilometer persegi dan mempunyai populasi seramai 25 ribu orang.
  • Mengikut sejarah , Pulau Pangkor menjadi tempat persinggahan bagi nelayan tempatan, para pedagang dan lanun yang keluar masuk ke sini. Pada kurun ke-17, penjajah Belanda membina sebuah kubu pertahanan bagi mengawal perniagaan timah.
  • Pulau Pangkor terdiri daripada dua buah bahagian pesisir pantai iaitu Coral By dan Teluk Nipah yang mempunyai pemandangan yang cantik dan pasir memutih.
Wawwawaaaaa.....sy percaya,, skali pegi mmg x cukup...mesti nak pegi lagi..:p

 Happy Holiday:)

3 comments:

pak syeikh said...

pulau pangkor!!! pulau impian sy tuk honeymoon nih...

Ainie Apple said...

woww!!! yg paling lucu kat sni bila tgk omputeh "gendong" moto kapcai yg boleh d sewa khas dgn harga rm30...mme sweeeett lah!! haha

pak syeikh said...

hahha...interesting to try tu katenya omputih, a sweet memories lah lau dicuba..:)