14 August 2012

~Salam LeBaran~ 1433 Hijrah

Sebenarnya hari ini mahu update benda lain....Tiba-tiba teringat, EH mana entry Hari Lebaran saya? Jadi kita kasi laluan kepada entry setahun sekali ni dulu HOOKEY.

Saya ucapkan Selamat Hari RAYA Kepada seluruh ahli keluarga saya, ahli keluarga kamu, ahli keluarga dia..dan seluruh ahli keluarga orang lain...serta, Mereka2 yg mengenali saya secara alam maya @ secara peribadi...:p
Salam Lebaran juga di tujukan kepada semua rakyat Malaysia yg beragama Islam + BERPUASA...Yang  Tak posa itu tak payah diucapkan Selamat Hari Raya. Tak payah. Boleh blah...haha

Entry ni sgt awal kan? masih ada lagi 4hari kita nak beraya...ermmm, takpelah...sy kena post awal2...baru bersemangat nak posa, sbb raya dah dekat... I LOVE u Ramadhan.. i loVe u So Much!!! :p

OK sudahlah. Tulis panjang-panjang bukan ada orang nak baca.  HAHAHA T_____T




Jangan salah faham... tu adalah tulisan tangan saya menggunakan mouse... bukan tulisan org OKU :p

Maaf Zahir Batin :)

11 August 2012

~Biskut Buah~

rasanya, nilah 1st time entry yg berbunyi unsur makanan..:p
bukankah "belajar memasak itu termasuk dlm list "Azam thn baru 2012" ??
TENGOK NI adakah azam thn baru tersebut baru nak di laksanakan? kantoiiii~ segala kemungkinan boleh berlaku~ (^_*)

ok, jgn bazirkan oksigen dimuka bumi ni...jum tgk kepakaran diri ini "membikin" biskut buah...
ramuan yg di perlukan adalah bahan2 asas saja...
~tepung gandum, gula, butter n bawking soda (serbuk penaik) serta sgala mcm buah2 kering yg lazat..berkhasiat dan bestt!!!


cara yg perlu dilaksanakan pun sgt lah senang...cuma campur semua bahan tu..pastu uli...
uli smpai lah jd mcm doh roti..tahu dah?penat mmg penat....tangan juga harus kuat dan kental untuk mendapat hasil yg baik...

after dats, jadikan tepung tu bulat @ himesfera pun takpe. lepas jadi bulat...
capai garfu dan "chop" kan sekuat hati atas doh yang dibuat bulat tu....(macam cincang bawang tu) bezanya, buat guna garfu bukan pisau :)

rupa paras selepas di chorp guna garfu

seterusnya, taburlah buah-buahan kering atas tu...sy guna buah kering seperti buah zaiton...kismis...badam...gajus dan cerry merah + hijau.
 
pastu acara membakar dan waiting mewaiting pun bermula...untuk mengelakkan kejemuan, boleh la pi tgk TV sementara tunggu proses pembakaran biskut tu...


~Tadaaaaaaaaa.....nilah hasilnya. lupa nk pesan, "bawking powder" jgn letak byk klau taknak tengok hasil biskut ni sebesar penumbuk giant...hihi

~ Lastly, boleh la sejukkan biskut tu dan susun secara berjemaah dalam bekas yg kedap udara... :)

Comelkan?? :p


~ silalah try buat.... dan berilah mak mertua anda rasa...
mesti anda akan menjadi Menantu Kesayangan!!!!  (^_^)