11 August 2012

~Biskut Buah~

rasanya, nilah 1st time entry yg berbunyi unsur makanan..:p
bukankah "belajar memasak itu termasuk dlm list "Azam thn baru 2012" ??
TENGOK NI adakah azam thn baru tersebut baru nak di laksanakan? kantoiiii~ segala kemungkinan boleh berlaku~ (^_*)

ok, jgn bazirkan oksigen dimuka bumi ni...jum tgk kepakaran diri ini "membikin" biskut buah...
ramuan yg di perlukan adalah bahan2 asas saja...
~tepung gandum, gula, butter n bawking soda (serbuk penaik) serta sgala mcm buah2 kering yg lazat..berkhasiat dan bestt!!!


cara yg perlu dilaksanakan pun sgt lah senang...cuma campur semua bahan tu..pastu uli...
uli smpai lah jd mcm doh roti..tahu dah?penat mmg penat....tangan juga harus kuat dan kental untuk mendapat hasil yg baik...

after dats, jadikan tepung tu bulat @ himesfera pun takpe. lepas jadi bulat...
capai garfu dan "chop" kan sekuat hati atas doh yang dibuat bulat tu....(macam cincang bawang tu) bezanya, buat guna garfu bukan pisau :)

rupa paras selepas di chorp guna garfu

seterusnya, taburlah buah-buahan kering atas tu...sy guna buah kering seperti buah zaiton...kismis...badam...gajus dan cerry merah + hijau.
 
pastu acara membakar dan waiting mewaiting pun bermula...untuk mengelakkan kejemuan, boleh la pi tgk TV sementara tunggu proses pembakaran biskut tu...


~Tadaaaaaaaaa.....nilah hasilnya. lupa nk pesan, "bawking powder" jgn letak byk klau taknak tengok hasil biskut ni sebesar penumbuk giant...hihi

~ Lastly, boleh la sejukkan biskut tu dan susun secara berjemaah dalam bekas yg kedap udara... :)

Comelkan?? :p


~ silalah try buat.... dan berilah mak mertua anda rasa...
mesti anda akan menjadi Menantu Kesayangan!!!!  (^_^)

3 comments:

Misannazus said...

rajin wt sekut raya ter,.....ptt ah mak mertua cayam :)

izzati husna said...

urmm dap dap dap.. *ahh kurang pahala puasa* =-='

Ainie Apple said...

sue~ taw xpe..nnti sy bg tips jd menantu kesayangan ya..hehe:)

una~ una, nnti jemput la dtg makan biskut..dah xpuasa dah..hehe